Hof van Busleyden door de ogen en de verhalen van jongeren

Hof van Busleyden door de ogen en de verhalen van jongeren

Onder het motto 'Jongeren schrijven voor jongeren' lanceert Museum Hof van Busleyden in Mechelen een nieuwe audiotour in de ErfgoedApp: studenten van de derde graad secundair onderwijs nemen u mee langs enkele werken in het museum. Ze kozen de werken zelf en schreven er telkens twee originele verhalen bij. Die vertellen het ware verhaal achter een werk. Of is het een geloofwaardige leugen?

Waarom Oordilemma's?

Hoewel Museum Hof van Busleyden al langer een educatief pakket kon aanbieden aan lagere scholen, was het nog op zoek naar een pakket voor het middelbaar onderwijs. Oordilemma's richtte zich daarom in eerste instantie vooral naar schoolgroepen. De reacties waren zo positief dat het museum besloot om Oordilemma's als audiotour ook beschikbaar te stellen voor het brede publiek. Met deze nieuwe ErfgoedApp-tour is het museum overigens niet aan zijn proefstuk toe: eerder al creƫerde het samen met enkele eigenzinnige vertellers een fel gesmaakte museumpodcastreeks.

Maakdagen

In het najaar van 2019 gingen vier Mechelse klassen uit de derde graad secundair onderwijs van Ursulinen Mechelen en Busleyden Atheneum Campus Caputsteen onder begeleiding van De Veerman aan de slag in het museum. De oproep voor het project werd gelanceerd via de onderwijscel van de stad Mechelen. Uit de reacties werden vervolgens een aantal heel uiteenlopende studierichtingen gekozen.

Tijdens enkele 'maakdagen' werd steeds specifieker toegewerkt naar het eindresultaat. Op de eerste dag gingen de studenten in groep op ontdekking in de museumcollectie. Na die eerste verkenning kozen de leerlingen, ondertussen verdeeld in groepjes van vier, zelf een object uit in het museum. Extra achtergrondinfo kregen ze van de museumgidsen. Met deze bagage op zak was het tijd om hun creativiteit de vrije loop te laten. De opdracht? Bedenk een verhaal dat de ware context vertelt, maar voeg daarbij ook een geloofwaardige leugen.

In een volgende stap werden uit de groep twaalf jongeren geselecteerd die intensief wilden meewerken aan het verdere traject. Ze kregen stemcoaching en spraken de verhalen zelf in.

Jongeren schrijven voor jongeren

Het project werd getrokken door de studenten, door de medewerkers van het museum en door De Veerman. Enkel de audiofragmenten werden opgenomen door een externe partner en ook het grafisch werk gebeurde extern.

De afgewerkte audiotour vertelt uiteindelijk de verhalen van zestien objecten. Wilt u alvast een voorproefje? Luister dan naar dit fragment over de mysterieuze Kokosnootbeker. Haalt u het ware verhaal eruit?